Sashiko Bomberjack

Enige tijd geleden volgde ik een workshop over een Japanse handwerktechniek, Sashiko (je spreekt het uit als sash(i)ko, met de i bijna onhoorbaar). Sashiko betekent "kleine steek" en is ontstaan

vanuit de behoefte naar warmere kleding, het recyclen van oude lappen en het verstevigen van werkkleding en huishoudlinnen. Hoe lang Sashiko al bestaat is moeilijk aan te geven, omdat veel originele werkstukken weer zijn gerecycled, maar er zijn zeker nog voorbeelden terug te vinden uit de 16 en 17 eeuw.

Doordat deze techniek al zo lang bestaat en het eeuwenlang op allerlei manieren aan elkaar werd doorgegeven, zijn de motieven en patronen steeds decoratiever geworden. Voor mijn werkstuk heb ik gebruik gemaakt van waarschijnlijk het bekendste Sashiko patroon, het hennep blad. Het symboliseert de wens voor een goede, sterke gezondheid. Vandaar dat dit motief vaak werd gebruikt op beddengoed kinderkleding.

Het basismodel van dit jack is een recht, met raglanmouwen. Raglanmouwen geven niet alleen meer bewegingsvrijheid, maar omdat ik het patroon wilde laten doorlopen naar de hals toe, leek me dit beter dan een recht ingezette mouw.

Nadat ik het basismodel van het jack had bepaald, was het zaak om het patroon over te brengen op de stofdelen. Maar niet voordat ik de zakken al had gemaakt en de mouwen aan de panden had gezet.

Voordat ik aan het borduren begon, had ik de zakken al gemaakt.

 

 

Met de trial-and-error techniek heb ik het patroon overgebracht op de stofdelen. Eerst het hele patroon op papier uitwerken, zoveel mogelijk al in vorm met de stofdelen. Daarna met radeerpapier proberen maar dat bleek niet goed genoeg. Met gewoon kleermakerskrijt (in pen vorm zodat hij mooi dun is), ging het uiteindelijke het best en bleven de lijnen het langst en best zichtbaar.

Door de zijnaden zo lang mogelijk open te houden, kon ik de panden mooi vlak houden zodat ik beter kon werken.

 

Omdat Sashiko ook een manier is om verschillende lagen aan elkaar te bevetsigen, leek het me leuk om een tussenvoering van flanel te gebruiken, een extra warmte laag tussen de buitenstof en de voering. Flanel is heel dicht geweven waardoor er weinig wind doorheen gaat, dus perfect als tussenvoering als je niet te veel volume als tussenvoering wilt.

Zoveel lagen dikke stof was hard werken! Ik had dan wel een speciale lange en dikke Sashikonaald, maar ik was ook blij met mijn vingerhoed en ik heb zelfs een tangetje moeten gebruiken op bepaalde stukken om de naald door de stoffen te trekken.

De sluiting bestaat uit drie grote drukknopen, omdat ik niet wilde dat er knopen aan de buitenkant zichtbaar waren om het patroon niet te verstoren. Daarna nog de voering , boorden aanzetten en andere afwerk klussen.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.